Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

169C Politisk kommunikation og holdningsdannelse ( forår 2011 - 20 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bacheloruddannnelsen i Statskundskab
  • Semester/kvarter: Forår 2011
  • Timer per uge: Undervisning tirsdag,  kl. 14-16 og fredag, kl. 8-10  i 1323-130. Første gang tirsdag 1. februar 2011
  • Deltagerbegrænsning: Hold på 15-17 deltagere. Der er undervisningstilmelding.
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 29754

Formål

Bachelorprojektseminaret giver en videregående og uddybende behandling af et politologisk relevant emne på baggrund en gennemgang og diskussion af litteraturen og problemstillinger inden for seminarets genstandsfelt. 

Målet er, at de studerende efter at have fulgt seminaret:

  • kan give en systematisk redegørelse for nyere forskning i politisk kommunikation og holdningsdannelse.
  • kan formulere en selvstændig problemstilling, der sigter mod at bidrage til den gennemgåede litteratur om politisk kommunikation og holdningsdannelse.
  • kan redegøre for forskellige forskningsdesign til at undersøge politisk kommunikation og holdningsdannelse og kan foretage en nuanceret diskussion af styrker og svagheder ved forskellige forskningsstrategier til at besvare et givet forskningsspørgsmål.
  • selvstændigt kan opstille et forskningsdesign og gennemføre en undersøgelse af en selvvalgt problemstilling inden for politisk kommunikation og holdningsdannelse.
  • besidder færdigheder i at analysere data på en kvalificeret måde.
  • kan vurdere empiriske resultater, diskutere deres robusthed og generaliserbarhed samt diskutere dem i relation til eksisterende teori og empiri om politisk kommunikation og holdningsdannelse.
  • kan formidle argumenter og analyser i et klart, forståeligt og præcist sprog.

Indhold

Forholdet mellem borgerne og det politiske system har forandret sig grundlæggende over de seneste årtier. Kommunikation mellem politikere og borgere foregår i høj grad gennem massemedierne, og de fleste mennesker henter deres viden om politik fra historier i medierne. Men er det mediernes nyhedsdækning, der bestemmer hvad folk mener og stemmer? Hvor nemt lader borgerne sig påvirke af de argumenter og informationer, de hører i den offentlige debat? Tager borgerne selvstændigt stilling til politiske sager ud fra deres egne overvejelser, værdier og interesser, eller har politikerne gode muligheder for at påvirke den offentlige mening? Det er disse spørgsmål, vi skal blive klogere på i seminaret.

Politisk kommunikation og holdningsdannelse er et fascinerende emne, ikke mindst fordi der stadig er mange ubesvarede spørgsmål. Et sigte med seminaret er derfor at tilvejebringe mulighederne for, at deltagerne selv kommer til at bidrage med ny empirisk viden enten ved at analysere eksisterende datakilder på nye måder eller ved at indsamle nye data selv. Metodiske overvejelser og diskussion af, hvordan konkrete problemstillinger kan undersøges i en opgave, vil således stå centralt i hele seminaret, og deltagerne vil blandt andet få et solidt kendskab til eksperimentel metode.

I første del af seminaret skal vi diskutere en række teorier om og studier af, hvordan politisk kommunikation påvirker den politiske holdningsdannelse. Her gives først en introduktion til, hvordan folk danner politiske holdninger. Dernæst går vi dybere ned i, hvordan politiske budskaber og mediehistorier kan påvirke politiske holdninger og adfærd. I anden del af seminaret fokuserer vi på, hvad der kendetegner en god opgave, og hvordan deltagerne kan omsætte ideer til gode problemstillinger og analysedesign. Endelig vil tredje del afseminaret fungere som en ramme for den enkeltes opgaveskrivning med vejledning og feedback fra de øvrige deltagere.

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Rune Slothuus

Prøveform

Bachelorprojektseminaret afsluttes med en hjemmeopgave, hvori der behandles en nærmere afgrænset problemstilling inden for seminarets genstandsfelt. I tilknytning til udarbejdelsen af hjemmeopgaven gives der målrettet indføring i udformning af opgave- og forskningsdesign ligesom der ydes opgavevejledning.

Opgavebesvarelsen må have et omfang på maksimalt 10.000 ord, svarende til ca. 25 sider, inkl. bilag og noter, men ekskl. indholdsfortegnelse, litteraturliste og engelsk resumé. Resuméet indgår i bedømmelsen. Besvarelser, der overskrider det normerede omfang, vil blive afvist.

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen forudsætter aktiv deltagelse fra de studerendes side. Ved seminarets start aftaler lærer og studerende på hvilke måder, aktivitetskravet opfyldes på seminaret.

Litteratur

Pensum aftales med underviser og fastlægges i forhold til afhandlingens problemstilling. Det antages dog at have et omfang på 1.200 - 1.700 sider. 

Pensum vil blandt andet komme til at indeholde (uddrag af) følgende:

Brader, Ted (2005). "Striking a Responsive Chord: How Political Ads Motivate and Persuade Voters by Appealing to Emotions", American Journal of Political Science 49 (2): 388-405.

Brady, Henry & Richard Johnston (eds.) (2006). Capturing Campaign Effects , Michigan University Press.

Chong, Dennis & James N. Druckman (2007). "Framing Public Opinion in Competitive Democracies," American Political Science Review .

Druckman, James N. et al. (2008). "Campaign Strategies in US Congressional elections." American Political Science Review .

Feldman, Stanley (2003). "Values, Ideology, and the Structure of Political Attitudes", pp. 477-508 in David O. Sears, Leonie Huddy & Robert Jervis (eds.), Oxford Handbook of Political Psychology , New York: Oxford University Press.

Gaines, Brian J., James H. Kuklinski & Paul J. Quirk (2007). "The Logic of the Survey Experiment Reexamined." Political Analysis 15 (Winter): 1-20.

Hillygus, D. Sunshine & Todd G. Shields (2008). The Persuadable voter: Wedge Issues in Presidential Campaigns , Princeton University Press.

Iyengar, Shanto, and Donald R. Kinder (1987). News That Matters , University of Chicago Press.

Nelson, Thomas E., Rosalee A. Clawson & Zoe M. Oxley (1997). "Media Framing of a Civil Liberties Conflict and Its Effect on Tolerance", American Political Science Review , 91 (3): 567-583.

Perloff, Thomas (2003). The Dynamics of Persuasion , 2. udg., Lawrence Erlbaum.

Petersen, Michael Bang, Rune Slothuus & Lise Togeby (forthcoming). "Political Parties and Value Consistency in Public Opinion Formation." Public Opinion Quarterly .

Slothuus, Rune & Claes de Vreese (forthcoming). "Political Parties, Motivated Reasoning, and Issue Framing Effects." Journal of Politics .

Shapiro, Robert Y. & Lawrence Jacobs (2000). Politicians Don't Pander , University of Chicago Press.

Togeby, Lise (2004). Man har et standpunkt... Om stabilitet og forandring i  befolkningens holdninger , Aarhus Universitetsforlag.

Valentino, Nicholas A., Vincent L. Hutchings & Ismail K. White (2002). "Cues that Matter: How Political Ads Prime Racial Attitudes During Campaign", American Political Science Review 96 (1): 75-90.

Zaller, John (1992). The Nature and Origins of Mass Opinion , Cambridge

Studieordning og bedømmelse


Bacheloruddannelsen i statskundskab

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur