Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

213C Idealer og realiteter: Politik og implementering af udviklings-strategier i Afrika ( forår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidatuddannelsen i Statskundskab.
  • Semester/kvarter: Forår 2011
  • Timer per uge: Første gang tirsdag 1. februar 2011, kl. 10-12 i 1325-320
  • Deltagerbegrænsning: På hold med 20 deltagere. Der er undervisningstilmelding
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 25810

Formål

Et seminar på Kandidatuddannelsen giver en videregående og uddybende behandling af et politologisk relevant emne på baggrund af en gennemgang og diskussion af litteraturen og problemstillinger inden for seminarets genstandsfelt.

Dette seminar har følgende læringsmål:

  • Kunne redegøre for de overordnede strategier til at reducere fattigdom og skabe vækst, samt disses resultater i Afrika
  • Kunne redegøre for politiske og institutionelle forklaringer på vækst/fattigdomsreduktion i Afrika
  • Kunne anvende disse teorier på konkrete cases i Afrika og kunne diskutere teoriernes styrker og svagheder
  • Kunne relatere denne viden til den aktuelle debat om bistand til Afrika
  • Kunne selvstændigt formulere en problemstilling indenfor den læste debat og gennemføre en undersøgelse af den.
  • Kunne strukturere og præsentere sin undersøgelse præcist

Indhold

Det ny årtusind markerede et skifte i den internationale udviklingsdebat. I år 2000 var det første gang, at det lykkedes at skabe enighed i FN om at nå otte konkrete mål om at reducere fattigdommen i verden, herunder at halvere andelen af folk der lever for under en dollar om dagen.

Det var en tid, hvor fattigdom virkelig var i fokus. Det kunne ses både ved nedsættelsen af den britiske premierminister Tony Blairs Afrika-kommission og Bono's og NGOernes "Make Poverty  History" kampagne. Herhjemme nedsatte også Anders Fogh en Afrika-kommission der skulle komme med forslag til, hvordan vi bedst kan fremme mål om at reducere fattigdom og fremme økonomisk vækst og udvikling.

I år 2011 er det muligt at gøre status: mange lande har allerede nået målene, som fx Indien og Kina, men i Afrika ser det mere blandet ud. Enkelte afrikanske lande vil have halveret fattigdommen i år 2015, fx er Ghana ved at være tæt på, mens andre ikke når det, og heller ikke er på rette vej.

Dette seminar undersøger de politiske og institutionelle forklaringer på, hvorfor der er variation indenfor det afrikanske kontinent hvad angår fattigdomsreduktion og vækst. Seminaret vil undersøge de faktiske forandringer: hvor er der sket fattigdomsreduktion og hvor er der ikke? Hvilke fattigdomsreduktionsstrategier har de enkelte regeringer vedtaget og ikke mindst implementeret? Er der et mønster i, hvilke policy-tiltag, det er muligt at implementere og hvad, der virker? Hvilke politisk-økonomiske faktorer kan forklare baggrunden for disse tiltag og deres implementering eller mangel på samme? Vi vil også diskutere, hvad donorer kan lære af disse indsigter og hvilke dilemmaer, donorer arbejder med i deres bistands-indsats.

For at undersøge de spørgsmål, vil vi afdække den eksisterende viden indenfor feltet gennem relevant litteratur. Vi vil diskutere, hvilke problemstillinger denne litteratur giver anledning til at undersøge nærmere, og hvordan man kan undersøge dette i en hjemmeopgave. Vi vil gå dybere ned, hvordan man kan benytte case-analysen og det komparative case-studie.

Fagspredning

Komparativ politik/Offentlig politik

Faglige forudsætninger

Af de 9 seminarer, der skal bestås på kandidatuddannelsen, skal mindst 6 være politologiske.

Underviser

Anne Mette Kjær

Prøveform

Seminaret udbydes med hjemmeopgave .

Gradueret bedømmelse med ekstern censor.

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen forudsætter aktiv deltagelse fra de studerendes side. Ved seminarets start aftaler lærer og studerende på hvilke måder, aktivitetskravet opfyldes på seminaret.

Arbejdsformen på seminaret vil være en blanding af lærer-oplæg, fælles diskussion på timen og i nogen grad gruppearbejde. Vi vil lægge vægt på hver gang at relatere timens tema til mulige problemstillinger, der kan undersøges i den skriftlige hjemmeopgave.

Litteratur

Der er fastsat en pensumramme på ca. 1.200 sider.

For hjemmeopgaver aftales pensum med underviseren og fastlægges i forhold til opgavens problemstilling inden for den samlede pensumramme på 1.200 sider.

En komplet litteraturoversigt vil foreligge ved seminarets start.  Vi vil blandt andet læse

  • Birdsall, N. (2004). "Seven deadly sins: reflections on donor failings." Washington, Center for Global Development.
  • Booth, D., Ed. (2004). Fighting poverty in Africa: are PRSPs making a difference? London, Overseas Development Institute.
  • Booth, D. (2005). Missing links in the politics of development: learning from the PRSP experiment. London, Overseas Development Institute.
  • Maxwell, S. (2003). "Heaven or Hubris: Reflections on the New 'New Poverty Agenda'." Development Policy Review , Vol. 21,1: 5-25.
  • Nicolas van de Walle (2002). African economies and the politics of permanent crisis. Cambridge 2002. (Chapter 2)

Studieordning og bedømmelse

2. del af sidefaget i samfundsfag

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

2. del af sidefaget i samfundsfag (for erh.øk.)

  • Bunden hj.opg. (7-dages opg.), bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Bacheloruddannelsen i samfundsfag

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Grundfaget i samfundsfag

  • Fri hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Kandidatoverbygning i samfundsfag

  • Bunden hj.opg. (7-dages opg.), bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Kandidatuddannelse i samfundsfag

  • Bunden hj.opg. (7-dages opg.), bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Kandidatuddannelsen i samfundsfag

  • Bunden hj.opg. (7-dages opg.), bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Kandidatuddannelsen i statskundskab

  • Bunden hj.opg. (7-dages opg.), bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Sidefag i Samfundsfag - deltidsuddannelse

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur