Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

215C Demokrati og folkeafstemninger ( forår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidatuddannelsen i Statskundskab.
  • Semester/kvarter: Forår 2011
  • Timer per uge: Første gang mandag 31. januar 2011, kl. 12-14 i 1330-024
  • Deltagerbegrænsning: På hold med 20 deltagere. Der er undervisningstilmelding
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 29440

Formål

Et seminar på Kandidatuddannelsen giver en videregående og uddybende behandling af et politologisk relevant emne på baggrund af en gennemgang og diskussion af litteraturen og problemstillinger inden for seminarets genstandsfelt.

Dette seminar har følgende læringsmål:

Seminaret udbydes under faget komparativ politik og det overordnede formål er at give deltagerne et dybtgående kendskab til anvendelsen af direkte demokrati i Danmark og andre lande.

  1. Den studerende kan redegøre for udvalgte teorier om og metoder til studiet af  institutioner og praksis omkring anvendelsen af folkeafstemninger i Danmark og andre lande
  2. Den studerende kan sammenligne teorier, metoder, institutioner og praksis og kan identificere styrke og svagheder samt ligheder og forskelle i de behandlede teorier, metoder, institutioner og praksis.
  3. Den studerende kan selvstændigt anvende teorier, metoder og viden om institutionelle forhold og praksis, der er relevante for analysen af en given problemstilling i en skriftlig hjemmeopgave
  4. Den studerende kan vurdere frugtbarheden af de behandlede teorier og metoder og deres anvendelsesmåder.   

Indhold

En grundlæggende sondring inden for demokratisk teori er sondringen mellem direkte og repræsentativt demokrati. Hovedinteressen samler sig gerne om det repræsentative demokrati, men der har inden for de senere år været en stigende interesse for det direkte demokrati og dets muligheder i en tid med ændrede uddannelses- og kommuni­kations­vilkår. I dette seminar er det hensigten at gennemgå teori og praksis omkring folkeafstemninger, såvel i Danmark som i mange lande. Seminar tager en række centrale spørgsmål op til fordybelse og drøftelse: Hvilken styreform er den bedste? Kan direkte og repræsentativt demokrati kombineres? Og hvordan bør balancen i givet fald være? Hvilke argumenter er der for og imod en øget anvendelse af folkeafstemninger? Hvilke regler og institutioner findes i Danmark og andre lande på dette område? I hvilket omfang anvendes folkeafstemninger i praksis, og hvilke erfaringer har man med dette? Hvorfor udskrives der folkeafstemninger? Hvad kan forklare borgerens deltagelse i folkeafstemninger? Hvilke konsekvenser har muligheden for og den faktiske gennemførelse af folkeafstemninger for det politiske systems funktionsmåde? Bør folkeafstemninger anvendes i øget omfang, og hvordan kan det i givet fald gennemføres? Efter en drøftelse af sådanne spørgsmål på grundlag af bøger og artikler, får de studerende mulighed for at fordybe sig ved at skrive en seminaropgave om et selvvalgt emne inden for området.

Relevans

Seminaret er særlig relevant for dem, der ønsker

  • at fordybe sig i grundlæggende demokratiske problemstillinger
  • at anvende komparativ metode
  • at arbejde med udviklingen af det danske politiske system
  • at arbejde i internationale organisationer

Endvidere er seminaret velegnet som specialeforberedende seminar.  

Fagspredning

Komparativ politik

Faglige forudsætninger

Af de 9 seminarer, der skal bestås på kandidatuddannelsen, skal mindst 6 være politologiske.

Underviser

Palle Svensson

Prøveform

Seminaret udbydes med hjemmeopgave .

Gradueret bedømmelse med beskikket censor.

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen forudsætter aktiv deltagelse fra de studerendes side. Ved seminarets start aftaler lærer og studerende på hvilke måder, aktivitetskravet opfyldes på seminaret.

Litteratur

Der er fastsat en pensumramme på ca. 1.200 sider.

For hjemmeopgaver aftales pensum med underviseren og fastlægges i forhold til opgavens problemstilling inden for den samlede pensumramme på 1.200 sider.  

Der vil ved seminarets begyndelse på AULA blive fremlagt en mere omfattende litteraturliste. Som grundbøger vil under alle omstændigheder blive benyttet:

Budge, Ian (1996). The New Challenge of Direct Democracy , Cambridge: Polity Press.

Gallagher, Michael & Pier Viencenzo Uleri (eds.) (1996). The Referendum Experience in Europe , London, Macmillan.

Beramendi, Virginia et al. (2008). Direct Democracy: The International IDEA Handbook, Stockholm: International Institute for Democracy and Electoral Assistance.

LeDuc, Lawrence (2003). The Politics of Direct Democracy: Referendums in Global Perspective , Peterborough, Ontario: Broadview Press.

Svensson, Palle (2003). Folkets røst. Demokrati og folkeafstemninger i Danmark og andre europæiske lande, Århus: Aarhus Universitetsforlag.

Studieordning og bedømmelse

2. del af sidefaget i samfundsfag

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

2. del af sidefaget i samfundsfag (for erh.øk.)

  • Bunden hj.opg. (7-dages opg.), bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Bacheloruddannelsen i samfundsfag

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Grundfaget i samfundsfag

  • Fri hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Kandidatoverbygning i samfundsfag

  • Bunden hj.opg. (7-dages opg.), bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Kandidatuddannelse i samfundsfag

  • Bunden hj.opg. (7-dages opg.), bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Kandidatuddannelsen i samfundsfag

  • Bunden hj.opg. (7-dages opg.), bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Kandidatuddannelsen i statskundskab

  • Bunden hj.opg. (7-dages opg.), bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Sidefag i Samfundsfag - deltidsuddannelse

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur