[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Et seminar på Kandidatuddannelsen giver en videregående og uddybende behandling af et politologisk relevant emne på baggrund af en gennemgang og diskussion af litteraturen og problemstillinger inden for seminarets genstandsfelt.
Ved seminarets afslutning er det målet at seminardeltagerne kan:
1. redegøre for udvalgte teorier om de dilemmaer, som offentlige ledere i dag står overfor. Det være sig teorier om begrænset rationalitet i offentlige organisationer, om personalehåndtering, budgetlægning, reorganiseringer og håndtering af sager/skandaler.
2. sammenligne forskelle og ligheder ved de forskellige teorier og anvendte metoder
3. anvende cases om offentlig ledelse til at vurdere styrker og svagheder ved de relevante teorier og metoder
4. vurdere frugtbarheden af fagets teorier, metoder og anvendelsesområder samt formulere råd til offentlige ledere med udgangspunkt i konkrete cases
Effektiv ledelse i en sparetid. Politologisk organisationsteori er et helt nyudviklet fag. Det udnytter den omfattende teoretiske og empiriske forskning inden for politologien. Den forskning beskæftiger sig udelukkende med, hvordan offentlige organisationer faktisk fungerer inden for givne politiske rammer. Faget repræsenterer imidlertid anvendt politologi . Det vil sige, at faget udnytter den viden, der foreligger, til at sætte fremtidige offentlige ledere på alle niveauer i stand til at klare sig bedre i forhold til de udfordringer og faldgruber, som er indbygget i det politiske spil.
Formålet med faget er således at give seminardeltagerne de bedste muligheder for at fungere som fremtidige ledere i offentlige organisationer, der møder og i stigende grad vil møde skrappe krav om effektiv opgaveløsning med knappe ressourcer. Faget henvender sig derfor primært til studerende for hvem en fremtid som leder i en offentlig organisation ikke er utænkelig. Centrale temaer og spørgsmål er:
Offentlig forvaltning/Offentlig politik
Af de 9 seminarer, der skal bestås på kandidatuddannelsen, skal mindst 6 være politologiske.
Peter Bjerre Mortensen
Seminaret udbydes med 7-dages hjemmeopgave.
Gradueret bedømmelse med beskikket censor.
Undervisningen forudsætter aktiv deltagelse fra de studerendes side. Ved seminarets start aftaler lærer og studerende på hvilke måder, aktivitetskravet opfyldes på seminaret.
Detaljeret undervisningsplan vil være tilgængelig på http://www.aula.au.dk/ fra midten af januar.
Der er fastsat en pensumramme på ca. 1.200 sider.
Bovens, Mark, Paul ´t Hart, Sander Dekker, Gerdien Verheuvel (1999)."The Politics of Blame Avoidance: Defensive Tactics in a Dutch Crime-Fighting Fiasco", i Anheier, Helmut K. (red.), When things Go Wrong. Organizational Failures and Breakdowns . London: Sage Publications, 123-146.
Christensen, Jørgen Grønnegaard (1997). Interpreting Administrative Change: Bureaucratic Self-Interest and Institutional Inheritance in Government. Governance, 10, 143-174.
Christensen, Jørgen Grønnegaard & Robert Gregory (2008): Public Personnel Policies and Personnel Administration, I Hans-Ulrich Derlien & B. Guy Peters (Eds.): The State at Work. Vol. 2. Comparative Public Service Systems. Cheltenham: Edward Elgar s. 192-225.
Coe, Charles K. & Deborah Lamm Wiesel (2001). "Police Budgeting: Winning strategies", Public Administration Review , 61, 6, pp. 718-727.
Jones, Bryan D. (2001). Politics and the Architecture of choice . Chicago: University of Chicago Press, s. 84-107 & s. 131-159.
Meyers, Roy T. (1994). Strategic Budgeting . The University of Michigan Press, Ann Arbor.[Kap. 7 - s.159-191].
Morgan, David (1999): Changing the Form of County Government. Public Administration Review, 59, 315-335.
Skou Jensen, Rikke (2004): Ledelse og medindflydelse i den offentlige sektor. Århus: Politica, s. ss. 114-185.
Sørensen, Rune J. (2009). En effektiv offentlig sektor. Organisering, styring og ledelse i stat og kommune. Oslo: Universitetsforlaget