Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

241C Ideer som forklaring på offentlig politik: muligheder og udfordringer ( forår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidatuddannelsen i Statskundskab.
  • Semester/kvarter: Forår 2011
  • Timer per uge: Første gang onsdag 2. februar 2011, kl. 12-14 i 1325-140
  • Deltagerbegrænsning: På hold med 20 deltagere. Der er undervisningstilmelding
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 29435

Formål

Et seminar på Kandidatuddannelsen giver en videregående og uddybende behandling af et politologisk relevant emne på baggrund af en gennemgang og diskussion af litteraturen og problemstillinger inden for seminarets genstandsfelt.

Dette seminar har følgende læringsmål:

Ved seminarets afslutning er det målet at seminardeltagerne kan:

  • redegøre for udvalgte teorier, der fokuserer på ideer som policy determinanter
  • sammenligne teorier omkring ideer og identificere forskelle og ligheder samt styrker og svagheder ved at anvende teorierne
  • fremskaffe relevante data om politikforandringer indenfor et nationalt eller internationalt policyområde
  • redegøre for udvalgte politikforandringer indenfor et eller flere policyområder
  • selvstændigt formulere en problemstilling, der er relateret til en eller flere af de behandlede ideteorier og forekomsten af en eller flere politikforandringer
  • anvende de behandlede ideteorier i analysen af selvvalgte politik forandringer
  • anvende ideteorierne til at forklare den kausale sammenhæng mellem ide(er) og en given politik forandring
  • anvende politikforandring(er) til at vurdere styrker og svagheder ved udvalgte ideteorier
  • skriftligt formidle videnskabelige analyser og konklusioner vedrørende politikforandringer

Indhold

Dette seminar beskæftiger sig med et højaktuelt emne indenfor politologien: ideers rolle som forklaring på politiske outputs. På den ene side hævder ideteoretikere, at ideforklaringer kan løse nogle af de traditionelle policyteoriers problemer ved at forklare forandring. På den anden side problematiserer kritikerne, om ideer virkelig er andet og mere end blot derivater af aktørers egeninteresse. Dette seminar vil forsøge at indføre deltagerne i de seneste teoretiske diskussioner indenfor idelitteraturen samt belyse potentiale og faldgruber ved at anvende ideforklaringer.

Der er ved at være udbredt enighed, om at ideer rent faktisk har betydning og udgangspunktet for dette seminar er, at ideer er fundamentale for at forstå en lang række politiske forandringer. Udover spørgsmålet om ideer rent faktisk har betydning er det centralt at spørge, hvordan ideer har betydning: Hvad er de kausale mekanismer, hvorved ideer påvirker policy?  Et andet væsentligt spørgsmål er, hvordan man rent faktisk kan undersøge deres indflydelse. Således vil vi på seminaret også beskæftige os med de metodologiske udfordringer ved at anvende mindre håndgribelige variable end fx institutionelle faktorer. I den forbindelse diskuteres både kvantitative og kvalitative teknikker, herunder især komparativ metode og process tracing. Undervisningen vil være empirisk orienteret og der vil løbende inddrages aktuelle cases fra ind- og udland omkring økonomisk politik, uddannelse, miljø og retspolitik. Hvordan kan vi for eksempel forstå skiftet i skolepolitikken? Er de senere års brud med rundkredspædagogikken blot udtryk for borgerlig partipolitik eller har aktører ændret opfattelse af hvad uddannelse er og hvordan skolepolitik skal udformes?

Samlet set er det intentionen, at seminaret skal gøre deltagerne i stand til selvstændig at identificere en problemstilling og anvende ideforklaringer til at besvare denne ud fra de muligheder denne teori giver. Seminaret er oplagt for studerende, der ønsker at forbedre deres analytiske kompetencer og opgaveskriveevner. Derudover vil de studerende udvikle værdifulde metodiske færdigheder i at undersøge faktorer, der ikke så nemt lader sig operationalisere. En viden, der ikke blot er vigtig i den akademiske verden, men også i "den virkelige verden", hvor problemstillinger skal belyses, der ikke kun vedrører objektivt identificerbart datamateriale og hvor kreativ metodetæft er efterspurgt.

Fagspredning

Offentlig politik

Faglige forudsætninger

Af de 9 seminarer, der skal bestås på kandidatuddannelsen, skal mindst 6 være politologiske.

Underviser

Line Renate Gustafsson

Prøveform

Seminaret udbydes med hjemmeopgave .

Gradueret bedømmelse med beskikket censor

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen forudsætter aktiv deltagelse fra de studerendes side. Ved seminarets start aftaler lærer og studerende på hvilke måder, aktivitetskravet opfyldes på seminaret.

Undervisningen vil bestå af en kombination af underviserstyret diskussion samt casebaserede øvelser.

Litteratur

Der er fastsat en pensumramme på ca. 1.200 sider.

For hjemmeopgaver aftales pensum med underviseren og fastlægges i forhold til opgavens problemstilling inden for den samlede pensumramme på 1.200 sider.

En udbygget litteraturliste foreligger ved semesterstart. Den vil indeholde (evt. uddrag af):

Andersen, Lotte Bøgh, Møller, Kasper og Klemmesen, Robert (eds.) M etoder i statskundskab, Hans Reitzels forlag

Béland, Daniel (2009): "Ideas, institutions and policy change", Journal of European Public Policy , 16:5, 701-718.

Béland, Daniel and Robert Henry Cox (eds.) (forthcoming 2011): Ideas and Politics in Social Science Research.

Berman, Sheri (1998): The Social Democratic Moment. Ideas and Politics in the Making of Interwar Europe, Harvard University Press.

Blyth, Mark (2002): Great Transformations. Economic Ideas and Institutional Change in the Twentieth Century , Cambridge University Press.

Blyth, Mark (2006): Great Punctuations: Prediction, Randomness, and the Evolution of Comparative Political Science" American Political Science Review 100 (4) pp. 493-498.

Campbell, John L. (2008): "What do we know - or not - about Ideas and Politics"? In Peter Nedergaard & John L. Campbell (eds), Institutions and Politics. Festschrift in honour of Ove K. Pedersen . Copenhagen: Jurist- og økonomforbundets forlag.

Chwieroth, Jeffrey (2007): "Testing and measuring the role of ideas: the case of neoliberalism in the International Monetary Fund". Internatio nal studies quarterly , 51 (1). pp. 5-30.

Goldstein, Judith and Robert O. Keohane (1993), eds, Ideas and Foreign Policy: Beliefs, Institutions and Political Change (Ithaca: Cornell University Press, 1993)

Jensen, Carsten., 2009, "Institutions and the politics of childcare services. JESP/ESPAnet doctoral researcher prize essay" , vol. 19, Journal of European Social Policy, nr. 1, s. 7-18.

King, Gary, Robert O. Keohane, & Sidney Verba (1994): Designing Social Inquiry: Scientific Inference in Qualitative Research , Princeton University Press

Parsons, Craig (2007): How to Map Arguments in Political Science, Oxford University Press

Studieordning og bedømmelse

2. del af sidefaget i samfundsfag

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Bacheloruddannelsen i samfundsfag

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Grundfaget i samfundsfag

  • Fri hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Kandidatuddannelse i samfundsfag

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Kandidatuddannelsen i statskundskab

  • Bunden hj.opg. (7-dages opg.), bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur