Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

253C Politisk vold, radikalisering og de-radikalisering ( forår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidatuddannelsen i Statskundskab.
  • Semester/kvarter: Forår 2011
  • Timer per uge: Første gang onsdag 2. februar 2011, kl. 10-12 i 1325-340
  • Deltagerbegrænsning: På hold med 20 deltagere. Der er undervisningstilmelding
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 25812

Formål

Et seminar på Kandidatuddannelsen giver en videregående og uddybende behandling af et politologisk relevant emne på baggrund af en gennemgang og diskussion af litteraturen og problemstillinger inden for seminarets genstandsfelt.

Dette seminar har følgende læringsmål:

Mod seminarets slutning skal den enkelte studerende kunne 1) adskille og kritisk vurdere forskellige begreber og approaches anvendt til studiet af politisk vold, radikalisering og de-radikalisering, 2) kritisk analysere hvordan teorier om politisk vold og radikalisering kan (og er) blevet anvendt på forskellige cases, og 3) påbegynde deres egen undersøgelse af et aspekt af politisk vold, radikalisering og/eller de-radikalisering.

Indhold

Politisk vold, og den radikalisering som oftest går forud, har fyldt meget i den offentlige debat herhjemme i de senere år, ikke mindst i lyset af en række sager og domme om terrorvirksomhed blandt unge danske muslimer. Men konfrontationer mellem grupper på den yderste højre- og venstrefløj har også været intensiveret, eksempelvis i form af de mange sammenstød mellem White Pride og Antifacistisk Aktion i Århus. Fra myndighedernes side har man svaret igen med dels øget overvågning og tidlig intervention fra PETs side, og dels via en ny præventiv indsats i forhold til radikalisering blandt unge.

På dette seminar vil vi se nærmere på fænomenerne politisk vold, radikaliseringprocesser og mulighederne for at forebygge radikalisering og fertiliserer exit fra radikale miljøer. En del af seminaret vil således introducerer til de vigtigste teorier, approaches og debatter med hensyn til radikalisering og politisk vold. Vi vil kritisk diskutere hvornår man kan tale om politisk vold og hvad der karakteriserer et radikalt miljø. Som forskningsfelt er politisk vold og radikalisering yderst interdisciplinært og de centrale begreber defineres derfor ofte ganske forskelligt. Som udgangspunkt vil vi definere politisk vold som ikke-konventional kollektiv handling som retter et krav mod andre grupper eller stater, og som involverer fysisk skade mod personer og/eller bygninger, objekter m.m. Radikalisering kan så foreløbigt forstås som de dynamikker som leder en gruppe eller et individ til at anvende politisk vold.

Forklaringer af radikalisering, funderet i politiske såvel som religiøse ideologier, har været forsøgt formuleret på minimum tre niveauer. Vi vil således på seminaret drøfte teoretiske bidrag som opererer a) på et makro-niveau, hvor spørgsmål om hvordan den strukturelle kontekst, herunder afledte oplevelser af marginalisering samt myndighedernes forebyggende indsatser, påvirker valg af politiske strategier, blandt andet brugen af vold, b) på et mesoniveau, hvor betydningen af gruppedynamikker, rekruttering og socialisering for radikalisering af individer afdækkes, og c) på et mikroniveau, hvor individuelle motiver, overbevisninger, følelser og erfaringer inddrages.

Sideløbende med den teoretiske og konceptuelle indføring vil seminaret stille skarpt på en række konkrete og prominente eksempler på politisk vold og radikalisering i Danmark og Europa. Vi vil således diskutere forskelle og ligheder mellem den radikalisering og politiske vold som kan findes blandt nogle unge muslimer i Europa i dag, på den yderste politiske højre- og venstrefløj i 1960erne/1970erne og i dag, samt med hensyn til etnoreligiøse konflikter. Vi vil ligeledes læse bidrag som ud fra konkrete analyser diskuterer effekterne af myndighedernes de-radikaliseringstiltag på radikaliseringsprocesser, betydningen af specifikke begivenheder (fx Irak-krigen eller den danske Karikaturkrise) for radikalisering samt mulighederne for at forlade radikale miljøer.

Time 1. Politisk vold, radikalisering og de-radikalisering: Definitioner, approaches og debater

Time 2. Unges tiltrækning af afvigende/radikale miljøer

Time 3. Rekruttering og mobilisering til afvigende/radikale miljøer

Time 4. Gruppe-dynamikker og socialisering

Time 5. Radikal Islam i Vesten: Hvornår er man radikal Muslim?

Time 6. Radikal Islam i Vesten: Individuelle beretninger

Time 7. Venstrefløjs-radikalisering og politisk vold

Time 8. Højrefløjs-radikalisering og politisk vold

Time 9. Politisk vold og staten: Staters reaktioner på politisk vold

Time 10. Radikalisering og staten: Forebyggelse af radikalisering og dens effekter

Time 11. Om at studere politisk vold og radikalisering

Time 12. Synopsis gennemgang

Time 13. Om at forlade radikale miljøer

Time 14. Afslutning

Fagspredning

Sociologi/Komparativ politik

Faglige forudsætninger

Af de 9 seminarer, der skal bestås på kandidatuddannelsen, skal mindst 6 være politologiske.

Underviser

Lasse Lindekilde

Prøveform

Seminaret udbydes med mundtlig eksamen med synopsis .

Gradueret bedømmelse med beskikket censor

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen forudsætter aktiv deltagelse fra de studerendes side. Ved seminarets start aftaler lærer og studerende på hvilke måder, aktivitetskravet opfyldes på seminaret.

Undervisningen på seminaret vil bestå af en kombination af mini-forelæsninger, hold-diskussion, studenteroplæg samt enkelte gæsteforelæsninger. Fokus i undervisningen vil være på at forstå, diskutere og anvende de begreber og teorier som udvikles i seminarets pensum.

Litteratur

Der er fastsat en pensumramme på ca. 1.200 sider.

Ashour, Omar (2010). "Islamist De-Radicalization and Ending Jihadism" in Lasse Lindekilde & Georges Fahmi (eds.) De-radicalization Coalition Building: Lessons from the Past and Future Challenges , forthcoming Cairo: Al-Ahram Centre, pp. 1-9.

Bjørgo, Tore (2009). "Processes of disengagement from violent groups of the extreme right" ", in Tore Bjørgo & John Horgan Leaving Terrorism Behind. Individual and Collective Disengagement , pp. 30-49. London: Routledge.

Bjørgo, Tore (1997). Racist and Right Wing Violence in Scandinavia. Patterns, Perpetrators, and Responses . Tana Ascheoug, pp. 72-113.

Bjørgo, Tore (2009). "What is ‘deradicalisation' and ‘disengagement'? Some conceptual clarifications", in Lasse Lindekilde & Georges Fahmi (eds.) De-radicalization Coalition Building: Lessons from the Past and Future Challenges , forthcoming Cairo: Al-Ahram Centre, pp. 1-9.

Campell, Colin (1972). "The Cult, the Cultic Milieu and Secularization", A Sociological Yearbook of Religion in Britain , 5: pp. 13-25.

Crone, Manni (2009). "Den saudiske forbindelse: Islamisme, salafisme og Jihadisme på nordlige breddegrader", i Danmark og de fremmede. Om mødes med den Arabisk-muslimske verden , Tonny Brems Knudsen, Jørgen Dige og Georg Sørensen (red.), pp. 63-79.

Causal factors of radicalization (2008). Research Work Package Report, Transnational Terrorism, Security and the Rule of law Project, pp. 3-31. http://www.transnationalterrorism.eu/tekst/publications/Causal%20Factors.pdf

Davenport, C. (2005). "Repression and Mobilization: Insights from Political Science and Sociology", In C. Davenport, H. Johnston and C. Mueller (eds.), Repression and Mobilization . Minneapolis, University of Minnesota Press.

Della Porta, Donatella (2009). "Leaving underground organizations: a sociological analysis of the Italian case", in Tore Bjørgo & John Horgan Leaving Terrorism Behind. Individual and Collective Disengagement , pp. 66-88. London: Routledge.

Della Porta, Donatella. 1995. "Left-Wing Terrorism in Italy", in Martha Crenshaw (ed.) Terrorism in Context, Pennsylvania State University Press, pp. 105-160.

En fælles og tryg fremtid - en handlingsplan om forebyggelse af ekstremistiske holdninger og radikalisering blandt unge , januar 2009, Ministeriet for flygtninge, indvandrere og integration, pp.  11-25. http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/4443E64E-3DEA-49B2-8E19-B4380D52F1D3/0/handlingsplan_radikalisering_2009.pdf

Goli, Marco and Shahamak Rezaei (2010). "Hourse of War: Islamic Radicalisation in Denmark" Forskningsrapport udarbejdet for Center for forskning i radikaliseringsprocesser og Islamisme , Aarhus universitet, pp.18-22 + 32-56. http://www.ps.au.dk/fileadmin/site_files/filer_statskundskab/subsites/cir/Rapport_2FINAL.pdf

Gotfredsen, Kaare. 2008. Terrorsagen fra Vollsmose , Copenhagen: Gyldendal, pp. 83-108.

Heitmeyer, Wilhelm. 2003. "Right-Wing Extremist Violence", in Wilhelm Heitmeyer and John Hagan (eds.), International Handbook of Violence Research , Dordrect: Kluwer, pp. 399-436.

Husain, Ed. 2007. The Islamist. Why I joined radical Islam in Britain, what I saw inside and why I left . Penguin Books Ltd., pp. 36-66.

Hviid Jacobsen, Michael & Søren Kristiansen (2001) "Hvad er farligt feltarbejde?", i Farligt feltarbejde - etik og etnografi i sociologien , pp. 51-69. Aalborg: Aalborg universitetsforlag.

Karpantschof, René (2009). "Ungdomshusoprøret 2006-2008" i René Kapantschof (red.) Kampen om Ungdomshuset . København: Frydenlund & Monsun, pp. 43, 45-51, 54-59, 62-63, 65-67, 69-71, 74-75, 77, 79-89, 91, 94-97, 100.

Kühle, Lene & Lasse Lindekilde (2010). Radicalisation and the Limits of Tolerance , unpublished manuscript, pp. 1-20.

Kühle, Lene & Lasse Lindekilde (2010). "Radicalization among Young Muslims in Aarhus". Forskningsrapport udarbejdet for Center for forskning i radikaliseringsprocesser og Islamisme , Aarhus universitet, pp. 11-22 + 47-74. http://www.ps.au.dk/fileadmin/site_files/filer_statskundskab/subsites/cir/radicalization_aarhus_FINAL.pdf

Lindekilde, Lasse (2010). "Forebyggelse af radikalisering, miskendelse og muslimsk minoritetsidentitet", forthcoming in Tidsskrift for Islamforksning , vol. 3 (2), pp. 1-21.

Lofland John and Rodney Stark (1965). "Becoming a World-saver: A theory of Conversion to a deviant perspective", in American Sociology Review , 30: 862-874.

Lyng, Jeppe (2007). "Højradikalsebiografier - fortællinger om fremmedgørelse, vrede og modstand" i Michael Hviid jacopsen (red.) I samfundets sprækker . Aalborg: Aalborg universitetsforlag, pp. 179-209.

Merkl, Peter H (1986). "Approaches to the Study of Political Violence", in Peter H. Merkl (eds.) Political Violence and Terror . Motifs and Motivations, Berkley: University of California Press, pp. 19-58.

Minow, Martha (2007). "Tolerance in the age of terror", Southern California Interdisciplinary Law Journal , vol 16: 453-494.

Mythen, G., Walklate S., Khan, F. (2009) "I'm a Muslim, but I'm not a Terrorist': Victimization,

Risky Identities and the Performance of Safety", British Journal of Criminology , 49:736-754.

Olesen, Thomas (2009). "Social Movement Theory and Radical Islamic Activism", Workingpaper udgivet af Center for forskning i radikaliseringsprocesser og islamisme , Aarhus universitet. http://www.ps.au.dk/fileadmin/site_files/filer_statskundskab/subsites/cir/pdf-filer/H%C3%A6fte2final.pdf

Olsen, Jon A. (2009). Roads to Militant Radicalisation - Interviews with Five Former Perpetrators of Politically Motivated Organized Violence , DIIS Report 2009: 12, pp. 21-40. http://www.diis.dk/graphics/Publications/Reports2009/DIIS_Report_2009_12_olsen_roads_militant_%20radicalization_2.pdf

Schiffauer, Werner (2008). ‘Suspect Subjects. Muslim Migrants and the Security Agencies in Germany' in Julia Eckert (ed.) The Social Life of Anti-Terrorism Laws , Bielefeld: Transcript Verlag, pp. 55-79.

Skjoldager, Martin (2009). Truslen indefra. De danske terrorister . Lindhardt og Ringhof Forlag, pp. 257-282.

Snow, David A & Robert Benford. 1988. Ideology, Frame Resonance and Participant Mobilization. International Social Movement Research , vol. 1, pp. 197-217.

Snow, David A. & Scott C. Byrd (2007): "Ideology, Framing Process, and Islamic Terrorist Movements", Mobilization 12(1): 119-136.

Sprinzak, Ehud. 1990. "The psychopolitical formation of extreme left terrorism in a democracy: The case of the Weathermen", in Walter Reich (ed.) Origins of Terrorism , pp. 65-86.

Wiktorowicz, Quintan (2005). Radical Islam Rising. Muslim Extremism in the West . Rowman & Littlefield, pp. 1-43, 167-200.

Øvig Knudsen, Peter. 2007. Blekingegadebanden. Den danske celle , Copenhagen: Gyldendal, pp. 74-112.

Studieordning og bedømmelse

2. del af sidefaget i samfundsfag

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

2. del af sidefaget i samfundsfag (for erh.øk.)

  • Bunden hj.opg. (7-dages opg.), bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Bachelortilvalget i religion, politik og samfund

  • Bunden hj.opg. (7-dages opg.), bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Kandidatoverbygning i samfundsfag

  • Bunden hj.opg. (7-dages opg.), bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Kandidatuddannelse i samfundsfag

  • Bunden hj.opg. (7-dages opg.), bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Kandidatuddannelsen i samfundsfag

  • Bunden hj.opg. (7-dages opg.), bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Kandidatuddannelsen i statskundskab

  • Bunden hj.opg. (7-dages opg.), bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Sidefag i Samfundsfag - deltidsuddannelse

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Suppleringsfaget i Religion, Politik og Samfund

  • Bunden hj.opg. (7-dages opg.), bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur