Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

271A Kvantitativ metode - elitemodul ( forår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat i Statskundskab, Ph.D
  • Semester/kvarter: Forår 2011
  • Timer per uge: Der undervises i Odense 17. marts (lokale følger senere), 28. april (lokale U62) og 12. maj (lokale U62). Der undervises i Aarhus den 24. marts,  14. april,  5. maj,  og 19. maj  fra klokken 10.00-15.00 (alle dage i lokale 1323-130).
  • Deltagerbegrænsning: Max. 16 deltagere. Der er undervisningstilmelding
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 29763

Formål

Færdigheder inden for dataindsamling og dataanalyse efterspørges både inden for og uden for forskningsverdenen. Dette seminar giver en videregående og uddybende behandling af kvantitativ metode til brug for analyser af politologiske problemstillinger. Seminaret både relevant for overbygningsstuderende og ph.d. stipendiater.

Efter seminaret skal deltagerne selv være i stand til at:

1. Selvstændigt konstruere kausalmodeller på baggrund af en teori.

2. Indsamle kvantitative data og herunder designe survey- og eksperimentelle undersøgelser.

3. Foretage faktoranalyse og bi- og multivariat lineær regression (herunder med dummy- og interagerende variable) af kvantitative data.

4. Redegøre for fordele og ulemper ved forskellige metodiske valg og de anvendte statistiske teknikker.

5. Redegøre for forudsætningerne for anvendelse af de anvendte statistiske teknikker samt vurdere konsekvenser af forudsætningsbrud.

6. Vurdere hvilken metode og teknik, der bedst egner sig til at besvare en given problemstilling

Indhold

De fleste beskæftiger sig med statskundskab, fordi de ønsker at få indsigt i samfundsmæssige fænomeners indbyrdes sammenhæng. Hvad er årsag, og hvad er effekt? Vi vil især gerne finde årsagerne til, at fænomener ser ud, som de gør. I så henseende er kvantitativ metode et nyttigt redskab. Denne metode giver os mulighed for at få overblik over store datamængder og identificere sammenhænge mellem variable. Solid dataanalyse forudsætter imidlertid en række færdigheder, og sådanne færdigheder bliver mere og mere centrale kompetencer både inden for forskningsverdenen og i forhold til omverdenens krav til statskundskabskandidater. Dette seminar har til formål at opøve brug af kontrol- og kausalitetslogik og gøre deltagerne bedre til at anvende kvantitative metoder som analyseredskaber. Seminaret genopfrisker og udvikler derfor deltagernes evner til at behandle og analysere kvantitative data, og alle teknikkerne afprøves i praksis.

Seminaret består af tre hoveddele. For det første sætter vi fokus på kontrol- og kausalitetslogik, der videre vil være seminarets bærende fundament. For det andet skal vi drøfte, hvordan vi med kvantitative metoder kobler teori og empiri. Vi skal f.eks. udvikle kvantitative indikatorer for komplekse begreber og arbejde med konstruktion af spørgeskemaer og stikprøveudvælgelse. Endelig skal vi for det tredje blive bedre til at udnytte kvantitative data bedst muligt. Vi skal med andre ord beskæftige os med analysen af datamaterialerne. I den forbindelse fokuserer vi på anvendelsen af centrale teknikker inden for statskundskaben, herunder især lineær regression og faktoranalyse.

Faglige forudsætninger

Ph.d. stipendiater har førsteret til kurset, men enkelte kandidatstuderende kan også optages. Særskilt ansøgningsskema for ph.d. stipendiater med ansøgningsfrist den (Yderligere oplysninger fås hos Anne-Grethe Gammelgaard, tlf.: 8942 1329).

Kandidatstuderende skal søge seminaret meritoverført.

Deltagerne skal være indstillet på et højt fagligt niveau og store krav til arbejdsindsatsen, eftersom kurset også udbydes som et ph.d.-kursus.

Underviser

Michael Bang Petersen og Robert Klemmensen

Prøveform

Små obligatoriske hjemmeopgaver under kurset.

Undervisnings- og arbejdsform

Et vigtigt formål med seminaret er at forbedre deltagernes praktiske færdigheder. Derfor skal deltagerne løbende anvende metoderne på konkrete politologiske problemstillinger. Hver uge får deltagerne en konkret opgave (f.eks. konstruktion af spørgsmål til et spørgeskema). Disse opgaver løses skriftligt, afleveres til underviserne og udgør eksamen i seminaret. Underviserne giver en faglig tilbagemelding på hver opgave, herunder om den kan godkendes, men der gives ikke karakterer.

Litteratur

Seminaret vil bl.a. bruge følgende litteratur (i uddrag):

Gujarati, Damodar N. (2003). Basic Econometrics . Boston: McGrawHill.

Kim, Jae-On & Charles W. Mueller (1978). Introduction to Factor Analysis . Beverly Hills, CA: Sage Publications.

Kam, Cindy & Robert J. Franzese (2007). Modeling and interpreting interactive hypotheses in regression analysis . University of Michigan Press.

Kempf-Leonard, Kimberly, Editor-in-Chief (2005) Encyclopedia of Social Measurement, Elsevier (vi bruger forskellige artikler fra denne encyklopædi. Der er online adgang fra universitets maskiner på http://www.sciencedirect.com/science/referenceworks/0123693985 ).

Rosenberg, Morris (1968) "The Logic of Survey Analysis", New York, London: Basic Books

Bedømmelse