[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Formålet er at introducere grundlæggende begreber og teorier om primær, sekundær og tertiær forebyggelse og sætte disse i en samfundsmæssig kontekst.
Kompetencebeskrivelse:
Den studerende skal kunne redegøre for det historiske forløb af væsentlige kroniske sygdomme og kende grundlæggende elementer i forebyggelsens historie. Den studerende skal kunne klassificere de grundlæggende strategier for forebyggelsesprogrammer i højrisiko-strategi og populations-strategi. Den studerende skal kunne vurdere og debattere styrker og svagheder ved konkrete forebyggelses programmer og sætte disse i et samfundsmæssigt perspektiv i forhold til bl.a. resurseanvendelse og ulighed i sundhed.
Undervisningsemner:
Ingen særlige forudsætninger, men grundlæggende epidemiologisk viden er en fordel.
Kirsten Vinther-Jensen
Studiekreds
Forelæsninger
Dansk
En del af undervisningsmaterialet er på engelsk
Forebyggende sundhedsarbejde, 5. udgave, Redaktion: Finn Kamper-Jørgensen, Gert Almind og Bjarne Bruun Jensen.
Evt. suppleret med udleverede artikler
Faget bestås ved fremmøde