[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Efter gennemført modul kan den studerende på et fagligt og metodisk grundlag :
- demonstrere overblik over og indsigt i dominerende retninger inden for erkendelsesteori, videnskabsteori og praktisk filosofi
- analysere, vurdere og diskutere ræsonnementer og positioner inden for pædagogisk filosofi, herunder filosofiske tanker og begrebers systematiske sammenhæng.
Indholdsmæssigt læses og diskuteres tekster vedrørende centrale emner inden for hovedsagelig det 20. århundredes metafysik, videnskabsfilosofi og etik. Hovedvægten lægges på filosofiske emner og teoridannelser af betydning for pædagogikkens grundlagsdiskussioner, herunder forholdet mellem sjæl og legeme, menneskets frihed, teori og empiri, subjektet og den Anden, normativitet, historicitet etc.
1. Professionsbachelor i afspændingspædagogik og psykomotorik
2. Professionsbachelor i jordemoderkundskab
3. Professionsbachelor i sygepleje
4. Professionsbachelor som folkeskolelærer uden liniefag i kristendom/religion
5. Professionsbachelor som pædagog
6. Professionsbachelor som socialrådgiver
7. Mellemlang videregående uddannelse som folkeskolelærer, jordemoder, pædagog, socialrådgiver eller sygeplejerske.
Jørgen Huggler
Forelæsninger og kollokvier på baggrund af originaltekster samt sekundærlitteratur.
Dansk
Uddannelsen består af to moduler, der hver svarer til 15 ECTS-point.
Efter hvert modul aflægges eksamen i form af en bunden mundtlig eksamination af 30 minutters varighed inklusive votering. Eksamen består i en besvarelse af et af eksaminator formuleret spørgsmål, som udleveres til eksaminanden ved forberedelsens begyndelse. Forberedelsen har en varighed af 30 minutter. Eksaminanden kan medbringe hjælpemidler til eksamen (faglitteratur, noter, ordbøger).