[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Efter gennemført modul kan den studerende på et fagligt og metodisk grundlag:
- demonstrere overblik over og indsigt i udvalgte dele af stofområderne: algebra, geometri, funktioner og infinitesimalregning
- demonstrere overblik over og indsigt i udvalgte matematikfaglige kompetencer, herunder:
- ræsonnementskompetence: gennemføre og vurdere matematiske ræsonnementer, såsom matematisk bevisførelse, samt analysere og diskutere matematiske udsagn, såsom definitioner, sætninger og eksempler
- repræsentationskompetence: analysere, diskutere og vurdere repræsentationer at matematiske sagsforhold
- symbol- og formalismekompetence: analysere, diskutere og vurdere matematisk symbolsprog og formalisme- hjælpemiddelkompetence: gennemføre matematiske aktiviteter ved brug af relevante hjælpemidler og vurdere disses muligheder og begrænsninger
- kommunikationskompetence: formidle analyser og beregninger og diskutere andres formidling.
Matematisk tankegangs-, ræsonnements-, repræsentations-, symbol- og formalisme-, kommunikations- og hjælpemiddelkompetence
Algebra, herunder ligninger og ligningsløsning; koordinatsystemer og analytisk vektorbaseret geometri; variabelbegrebet, funktionsbegrebet, funktionsgrafer, basale reelle funktioner; klassisk reel analyse af funktioner af én variabel, differentialligninger
Et gennemgående CAS-værktøjsprogram.
Adgang til Suppleringsuddannelsen til kandidatuddannelsen i didaktik (matematik) har ansøgere med følgende uddannelser:
1. Bachelor i andet relevant fag end matematik
2. Professionsbachelor som folkeskolelærer med liniefag i matematik
3. Mellemlang videregående uddannelse som folkeskolelærer med liniefag i matematik.
Lena Lindenskov ( lenali@dpu.dk ) og Lisser Rye Ejersbo ( lre@dpu.dk )
Et kursus, der afvikles som en vekselvirkning mellem foredrag, gruppearbejde og fælles diskussioner.
Dansk
Obligatorisk:
* Miller C., Heeren V. and Hornsby J.(2003).
Mathematical Ideas
. Tenth Edition.
Kapitlerne 1-2 og 4-13, ISBN-10: 0201793911, ISBN-13: 978-0201793918
(11. edition fra 2008 går sammen med 10. edition, men er dyrere. Se evt
http://www.mypearsonstore.com/bookstore/product.asp?isbn=0321361482
)
* Adams, Robert A. and Essex, Christopher (Copyright 2010).
Calculus. A complete course
. Seventh Edition Pearson Education Canada. Ontario: Toronto. ISBN 978-0-321-54928-0
Kapitlerne 1-2, afsnittene 3.1-3.4, 4.1-4.2, 4.4-4.6, 4.8-4.9, 5.1-5.6, kapitel 6, afsnittene 7.1 - 7.3, 7.7, kapitel 8, afsnittene 10.1-10.5, 10.7, 17.1-17.3
(6. edition, som kan købes brugt, kan også anvendes).
* Roger Fenn (2001): Geometry , Springer. Bogen indgår i Springer Undergraduate Mathematics Series. Heraf kapitlerne 1-3, kapitel 5 afsnit 5.1-5.7 samt kapitel 7 afsnit 7.3
Supplerende og orienterende litteratur, som vil blive brugt i uddrag på kurset:
- Relevant og spændende supplement til Adams findes på
http://vig.pearsoned.co.uk/catalog/academic/product/0,1144,0321270002,00.html
- Andre lignende materialer findes på http://hmco.tdlc.com/public/calc7e/main.html
- Lærebogsystemer for gymnasiet/HF,
som fx
- Origo - Matematik 1 - 2 - 3 til gymnasiet. (2005, 2006, 2007). Forlaget Malling Beck. Forfattergruppe: O. Christiansen, F. Dybkjær, P. Leineweber, L. Pedersen, S.K. Sørensen, Hjemmeside
http://www.origo.mb.dk/
Yderligere materiale vil blive meddelt på Blackboard.
Eksamen på suppleringsuddannelsen er godkendelse af besvarelse af 8-12 skriftlige opgaver af forskellig karakter, som stilles og besvares inden for angivne frister i undervisningsforløbet. Suppleringsuddannelsen er bestået, når alle de stillede opgaver er besvaret og godkendt.