Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Videnskabsteori og metode i et pædagogisk psykologisk perspektiv - Fremmøde ( forår 2011 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Supplering
  • Semester/kvarter: Forår
  • Timer per uge: 5 timer pr. uge. Tirsdage kl. 10.15-15.00
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 22265

Formål

Efter gennemført modul kan den studerende på et fagligt og metodisk grundlag:

  • analysere og diskutere forskellige videnskabelige begreber og deres begrundelsessammenhænge
  • demonstrere overblik over og indsigt i forskningsmetoder og metodologier i det pædagogisk psykologiske felt
  • vurdere undersøgelser og forskning, deres udsigelseskraft, baggrund og konsekvenser inden for det pædagogisk psykologiske felt.

Indhold

Modulet omhandler forskellige videnskabsteoretiske retninger og videnskabslogik sådan som dette er relevant for det pædagogisk psykologiske felt. Modulet introducerer centrale metodologiske perspektiver og giver et indblik i relevante forskningsmetoder og deres videnskabsteoretiske udgangspunkt i forhold til det pædagogiske psykologiske område. Modulet beskæftiger sig med forskningsmetoder med vægt på forskningsproces, problemformulering, metodevalg, dataindsamlings- og analysemetode, forskningsetik og formidling af forskningsresultater. Den studerende opnår kompetencer til at inddrage teoretiske perspektiver og metoder, der kan støtte refleksion og senere praksis, samt til at formulere, analysere og almengøre problemer i en given pædagogisk psykologisk praksis. Modulet giver endvidere kompetence til at analysere og uddrage videnskabsteoretiske og metodiske problemstillinger i faglige tekster.

Faglige forudsætninger

Kunne læse faglitteratur på engelsk og nordiske sprog.

Underviser

Koordinator: Henrik Skovlund

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger og seminarer kombineret med øvelser.

På dele af studiet kan der forekomme undervisning på engelsk.

Dansk

Litteratur

Annonceres senere.

Studieordning og bedømmelse


Suppleringsuddannelsen til kandidatuddannelsen i pædagogisk psykologi

  • Hj.opg.ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur


Modulet afsluttes med en eksamen. Eksamen aflægges i form af en skriftlig opgave inden for modulets emneområde af et omfang på mellem 8 og 10 sider (mellem 19.200 og 24.000 anslag). Opgaven bedømmes ved intern censur af en af uddannelsens undervisere. Ved bedømmelsen gives Bestået/Ikke bestået.