Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Seminar ER: Genetik, etik og menneskesyn ( forår 2011 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: KA
  • Semester/kvarter: F2011
  • Timer per uge: 3
  • Deltagerbegrænsning: Max 15
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Teologiske Fakultet
  • Udbud ID: 28836

Formål

Kernefag:
Den studerende skal opnå følgende kvalifikationer i form af viden, forståelse og færdigheder:

  • Udbygget kendskab til og forståelse af teologiens eksegetiske, historiske og systematisk-teologiske teorier, metoder og fagtraditioner
  • Færdighed i at foretage selvstændig og kritisk tekstanalyse på baggrund af tekster på originalsprog og tekster i oversættelse 
  • Færdighed i selvstændigt at tilegne sig og anvende almindelige principper for videnskabeligt arbejde samt at indgå kritisk og reflekteret i faglige drøftelser
  • Evne til selvstændigt at kombinere forskellige teologiske metoder og vidensområder og fremstille resultatet heraf skriftligt og mundtligt i fokuseret og afbalanceret form

Valgfag:
Der henvises til beskrivelserne af Kernefag 1 og Kernefag 2. Der gælder ingen faglige spredningskrav vedrørende valgfag.

Indhold

De seneste årtiers rivende udvikling inden for genetik og bioteknologi har skaffet os dyb indsigt i menneskelivets genetiske grundlag og giver os stadig større muligheder for at gribe ind i dette grundlag. Det kommer der meget godt ud af. Men det rejser også mange etiske spørgsmål. Hvad skal vi stille op med muligheden for at få oplyst, om vi eller vores børn risikerer at udvikle en genetisk sygdom? Har vi lov til genetisk 'forbedring' af mennesket? Er det tilladt at bruge embryonale stamceller til forskning med henblik på at udvikle effektive behandlinger af f.eks. demens og Parkinsons sygdom?

Sådanne spørgsmål har ikke kun etisk men også teologisk interesse. De sætter jo hele vort menneskesyn på spil. Seminaret har til hensigt at introducere disse spørgsmål og diskutere dem ud fra etiske, filosofiske og teologiske synsvinkler. Med udgangspunkt i Genetics and Christian Ethics som grundbog lægges der særlig vægt på gendiagnostik, genetisk 'forbedring' af mennesket og human stamcelleforskning. I anden fase vil der være lejlighed til at drøfte spørgsmål, der melder sig i forbindelse med deltagernes individuelle projekter.

Faglige forudsætninger

Relevant BA-uddannelse

Underviser

Kees van Kooten Niekerk

Undervisnings- og arbejdsform

Seminar

Litteratur

Celia Deane-Drummond: Genetics and Christian Ethics . Cambridge: Cambridge University Press, 2006.

Jürgen Habermas: Den menneskelige naturs fremtid. På vej mod en liberal eugenik? København: Hans Reitzels Forlag, 2002.

Lars Østnor (ed.): Stem Cells, Human Embryos and Ethics. Interdisciplinary Perspectives . Springer, 2008.

Kompendium

Tid og sted

Onsdag 8-11 i bygning 1442 lokale 216

Bedømmelse

Kernefag 1:
Fri skriftlig opgave
Emnet aftales inden d. 1. april
Titel aftales inden d. 1. maj
Opgaven afleveres ikke senere end d. 10. juni
Opgavens omfang: Max. 25 sider (60 000 typeenheder)

Kernefag 2:
Fri mundtlig prøve med 30 min. eksamination inkl. votering
Emnet aftales inden d. 1. april
Titel/spørgsmål aftales 14 dage før første eksamensdag

Valgfag:
Denne eksamensbestemmelse dækker udprøvning af valgfaget på baggrund af seminarundervisning følgende bestemmelserne for Kernefag 1 og 2.