Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Seminar MØ: Modern Orthodox Theology ( forår 2011 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: KA
  • Semester/kvarter: F2011
  • Timer per uge: 3
  • Deltagerbegrænsning: Max 15
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Teologiske Fakultet
  • Udbud ID: 28157

Formål

Kernefag:
Den studerende skal opnå følgende kvalifikationer i form af viden, forståelse og færdigheder:

  • Udbygget kendskab til og forståelse af teologiens eksegetiske, historiske og systematisk-teologiske teorier, metoder og fagtraditioner
  • Færdighed i at foretage selvstændig og kritisk tekstanalyse på baggrund af tekster på originalsprog og tekster i oversættelse 
  • Færdighed i selvstændigt at tilegne sig og anvende almindelige principper for videnskabeligt arbejde samt at indgå kritisk og reflekteret i faglige drøftelser
  • Evne til selvstændigt at kombinere forskellige teologiske metoder og vidensområder og fremstille resultatet heraf skriftligt og mundtligt i fokuseret og afbalanceret form

Valgfag:
Der henvises til beskrivelserne af Kernefag 1 og Kernefag 2. Der gælder ingen faglige spredningskrav vedrørende valgfag.

Indhold

This module will explore the development of the Orthodox theology in the 20 th century. The module combines historical with doctrinal approach to the Orthodox themes. The patristic foundation of the modern Orthodox theology will be especially underlined.

The historical approach to the modern orthodox theology offers an overview on the most important figures and events in the modern Orthodox theology, commencing from Dostoyevsky and the Russian religious renaissance, the establishment of the Institute of St Serge in Paris and the formation of Florovsky's Neo-Patristic Synthesis to the rise of national theologies, including Anglo-American Orthodox theology and the theology of personhood of John Zizioulas. The dogmatic or doctrinal approach to Orthodox theology will shed light on the Orthodox perspective regarding the Trinitarian theology, Christology, the theology of energies, the theology of icons and ecclesiology.   

The module will be an attempt to introduce students to the Orthodox theology nowadays and to examine how the Christian tradition of Early and Medieval Church shaped the modern Orthodox perspective.

Course program:
1 st week: Introduction: The Patristic Foundation of Modern Orthodox Theology. 

A. Historical Approach
2 nd week: Dostoyevsky and the Russian Religious Renaissance: V. Soloviev, N.Lossky, N. Berdyaev, P. Florensky
3 rd week: The Institute of St. Serge in Paris and Neo-Patristic Synthesis: S. Bulgakov, G. Florovsky, V. Lossky
4 th week: The National Theologies: J. Popovic, D. Staniloae
5 th week: The Academy of St Vladimir in New York: J. Meyendorff, A. Schmemann
6 th week: The theology of personhood: J. Zizioulas; C. Yannaras
7 th week: Anglo-American Orthodox Theology: K. Ware, A. Louth, J. Behr.

B. Dogmatic approach
8 th week: Trinitarian theology: S. Bulgakov vs J. N. Zizioulas
9 th week: Christology: D. Staniloae, J. Popovic
10 th week: Theology of energies: V. Lossky, J-C. Larchet
11 th week: Ecclesiology: N. Afanasiev, J.N. Zizioulas
12 th week: Theology of icons: F. Kontoglu and L. Ouspensky
13 th week: Liturgical Theology: A. Schmemann

Faglige forudsætninger

Relevant BA-uddannelse

Underviser

Vladimir Cvetkovic

Undervisnings- og arbejdsform

Seminar

Engelsk

Litteratur

TBA

Tid og sted

Torsdag 9-12 i lokale 239

Bedømmelse

Kernefag 1:
Fri skriftlig opgave
Emnet aftales inden d. 1. april
Titel aftales inden d. 1. maj
Opgaven afleveres ikke senere end d. 10. juni
Opgavens omfang: Max. 25 sider (60 000 typeenheder)

Kernefag 2:
Fri mundtlig prøve med 30 min. eksamination inkl. votering
Emnet aftales inden d. 1. april
Titel/spørgsmål aftales 14 dage før første eksamensdag

Valgfag:
Denne eksamensbestemmelse dækker udprøvning af valgfaget på baggrund af seminarundervisning følgende bestemmelserne for Kernefag 1 og 2.