Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

TYS: Der Expressionismus - Krieg, Revolte und Ich-Zerfall (ka) ( forår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: tysk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: 1.-3. semester
  • Timer per uge:
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 27880

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende

o viser indgående kendskab til og forståelse af det valgte emne

o arbejder selvstændigt, kritisk og metodisk med sit emne.

Indhold

 

Der Expressionismus - Krieg, Revolte und Ich-Zerfall.

In seiner längst berühmten Definition der historischen Avantgarde, die außer dem Dadaismus, dem Surrealismus und dem Futurismus auch den Expressionismus umschließt, setzt Peter Bürger als Hauptziel dieser Bewegung, die Kunst in eine Lebenspraxis zu übertragen und dabei die Kunstauffassung der Fin de Siècle-Kultur (l'art pour l'art) zu verneinen und gegen die Institution Kunst zu revoltieren. Diese Auseinandersetzung führt im Expressionismus u.a. zu einem revolutionären Pathos, zu einer Ästhetik des Hässlichen sowie zu die Hypotaxe auflösenden Stilexperimenten. Diesen Themen sowie der Rolle der Großstadt, dem Ich-Zerfall, dem Kriegserlebnis, dem Vitalismus und der Zivilisationskritik werden wir im Seminar nachgehen. Angestrebt wird die Verbindung genauer Einzelanalysen der literarischen Werke mit thematischen Fragestellungen. Wir werden uns u.a. mit August Stramm, Gottfried Benn, Else Lasker-Schüler, Otto Nebel und Ernst Stadler beschäftigen, aber auch andere Autoren werden einbezogen. Leitfragen des Seminars sind u.a.: Lässt sich eine Epochenbezeichnung wie der Expressionismus, die eine sehr heterogene Bewegung umfasst, überhaupt rechtfertigen? Welche sich widersprechenden Tendenzen lassen sich feststellen? Welche politischen bzw. sozialen Fragestellungen finden wir in den Texten der Expressionisten? Und wie widerspiegelt sich die von Hofmannsthals Lord Chandos diagnostizierte Sprachkrise (1902) in den expressionistischen Texten?

 

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Louise Ebbesen Nielsen

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen gennemføres som holdundervisning. Under­vis­ningsformen vil variere i overensstemmelse med emnets art og indhold.

Tysk 

Litteratur

 

Otto F. Best (Hrsg.): Theorie des Expressionismus. Reclam, Stuttgart 1999.

Silvio Vietta (Hrsg.): Lyrik des Expressionismus. Max Niemeyer Verlag, Tübingen 1999.

Studieordning og bedømmelse

Kandidatoverbygning i tysk sprog, litteratur og kultur

  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala uden censur
  • Fri hj.opg. ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur

Kandidatuddannelsen i tysk sprog, litteratur og kultur

  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala uden censur
  • Fri hj.opg. ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Kandidatuddannelsen i tysk sprog, litteratur og kultur - almen linje

  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala uden censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg. ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Afhængig af studieordning