Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Uddannelsernes og pædagogikkens idéer ( forår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor.
  • Semester/kvarter: Forår 2011.
  • Timer per uge: Ca. 4 timers fremmødeundervisning i gennemsnit pr. uge. Der er undervisning i ca. 15 uger pr. semester. Ret til ændringer forbeholdes.
  • Deltagerbegrænsning: Ingen.
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 25902

Formål

Målet er, at de studerende:

- Opnår et bredt kendskab til centrale idéer og antagelser om grundlaget for og formålet med pædagogik og uddannelse.  
- Kan identificere, analysere og reflektere over idéer og antagelser i udvalgte uddannelsessystemer og pædagogiske teorier i et historisk perspektiv.
- Kan anvende viden om uddannelsernes og pædagogikkens historie og filosofi til kritisk at analysere og vurdere grundlaget for og formålet med pædagogik og uddannelse.

Indhold

Modulet omfatter indføring i centrale problemstillinger inden for pædagogisk filosofi og pædagogikkens idéhistorie, såsom individ og fællesskab, dannelse og uddannelse, opdragelse og undervisning, viden og vilje, umyndighed og myndighed. Endvidere kendskab til klassiske og aktuelle filosofiske og politiske teorier af betydning for pædagogikken og uddannelsernes idéhistorie. Der lægges vægt på de pædagogiske idéers historiske transformationer og uddannelseshistoriske implikationer.

Faglige forudsætninger

-

Underviser

Modulansvarlig: Anne-Marie Eggert Olsen ( ameo@dpu.dk )

Undervisnings- og arbejdsform

En overvejende del af undervisningen tilrettelægges som foredrag og diskussion.

Dansk

Litteratur

Annonceres senere.

Studieordning og bedømmelse


Bacheloruddannelsen i uddannelsesvidenskab

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Prøveformen er en månedsopgave (max. 12 normalsider). Den studerende vælger en måned før fristen for aflevering ét af 3-5 emner eller spørgsmål udarbejdet af underviseren(e) inden for pensum. Bedømmelsen er med ekstern censur og bedømmes efter 7-trinsskalaen i henhold til gældende bekendtgørelse.