[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Målet er, at de studerende:
- Opnår et bredt kendskab til centrale idéer og antagelser om grundlaget for og formålet med pædagogik og uddannelse.
- Kan identificere, analysere og reflektere over idéer og antagelser i udvalgte uddannelsessystemer og pædagogiske teorier i et historisk perspektiv.
- Kan anvende viden om uddannelsernes og pædagogikkens historie og filosofi til kritisk at analysere og vurdere grundlaget for og formålet med pædagogik og uddannelse.
Modulet omfatter indføring i centrale problemstillinger inden for pædagogisk filosofi og pædagogikkens idéhistorie, såsom individ og fællesskab, dannelse og uddannelse, opdragelse og undervisning, viden og vilje, umyndighed og myndighed. Endvidere kendskab til klassiske og aktuelle filosofiske og politiske teorier af betydning for pædagogikken og uddannelsernes idéhistorie. Der lægges vægt på de pædagogiske idéers historiske transformationer og uddannelseshistoriske implikationer.
-
Modulansvarlig: Anne-Marie Eggert Olsen ( ameo@dpu.dk )
En overvejende del af undervisningen tilrettelægges som foredrag og diskussion.
Dansk
Annonceres senere.
Prøveformen er en månedsopgave (max. 12 normalsider). Den studerende vælger en måned før fristen for aflevering ét af 3-5 emner eller spørgsmål udarbejdet af underviseren(e) inden for pensum. Bedømmelsen er med ekstern censur og bedømmes efter 7-trinsskalaen i henhold til gældende bekendtgørelse.