Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Uddannelsesforskningens metoder ( forår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor.
  • Semester/kvarter: Forår 2011.
  • Timer per uge: Ca. 4 timers fremmødeundervisning i gennemsnit pr. uge. Der er undervisning i ca. 15 uger pr. semester. Ret til ændringer forbeholdes.
  • Deltagerbegrænsning: Ingen.
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 25907

Formål

Målet er, at de studerende:

- Opnår kendskab til teorier om kvantitative og kvalitative metoder og deres anvendelse inden for uddannelsesvidenskab samt kritiske forståelser af og refleksion over metodernes generelle anvendelighed, herunder viden om både kvalitative og kvantitative dataindsamlings- og analysemetoder.
- Kan bidrage til at gennemføre kvalitative og/eller kvantitative undersøgelser gennem indsamling, analyse og fortolkning af datamateriale eller empiri.
- Kan analysere og reflektere over forskningsundersøgelser og kildemateriale, herunder kriterier for undersøgelsers gyldighed og pålidelighed.

Indhold

Kvantitative og kvalitative metoder og deres anvendelse inden for uddannelsesvidenskab samt forståelser af og refleksion over metodernes argumenter for gyldighed samt overvejelser over anvendelighed. Fokus på metodernes muligheder og begrænsninger i forhold til produktion af data og viden. Præsentation af forskellige former for kvantitative undersøgelser, forståelse for design, operationalisering, pilottest og vurdering af validitet og reliabilitet. Analyse af empiriske data, udformning og analyse af tabeller, statistiske modeller, repræsentativitet, signifikans og generalisering. Præsentation af forskellige former for kvalitative undersøgelser, forståelse for design og for designets betydning for vidensproduktionen. Forståelse for metodevalg og etik i forholdet mellem forskerpositioneringer og informanternes medvirken i dataproduktionen. Fokus på forskellige metoder: observationer og interviews, samt på repræsentativitet, generalisering, gyldighed og analyse af empiriske data.

Faglige forudsætninger

-

Underviser

Modulansvarlige: Peter Allerup ( nimmo@dpu.dk ) og Ditte Winther-Lindqvist ( diwi@dpu.dk )

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisning vil veksle mellem forelæsninger, gruppebaserede øvelser og arbejde med mindre opgaver med kvantitativ og kvalitativ dataindsamling -fortolkning og analyse. Undervisningen tilrettelægges og koordineres med de metodiske aspekter i modul 1 og 2.

Dansk

Litteratur

Annonceres senere.

Studieordning og bedømmelse


Bacheloruddannelsen i uddannelsesvidenskab

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur