[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Målet er, at de studerende:
- Opnår kendskab til klassiske og nutidige videnskabsteoretiske positioner vedrørende spørgsmålet om forskellige former for videnskabelighed, herunder forholdet mellem videnskab og andre former for tænkning.
- Opnår kendskab til forskellige vidensidealer og gyldighedskriterier i såvel formelt som historisk perspektiv, herunder forholdet mellem viden og sandhed, anvendelighed og operationaliserbarhed. Kendskab til forskelle mellem at analysere, beskrive, forklare og forstå.
- Kan identificere og analysere kriterier for gyldig viden og videnskabelige teoriers filosofiske grundantagelser vedrørende det videnskabelige subjekt og objekt.
- Kan anvende videnskabsteori til kritisk at analysere og vurdere aktuel pædagogisk forsknings videnskabelige status. Kan reflektere over og begrunde teoretiske og metodiske valg.
Klassiske og aktuelle videnskabsteoretiske positioner, der er relevante for uddannelsesforskning/pædagogisk forskning og tænkning vedrørende videnskabens subjekt og objekt, sandhed og viden. Klassiske og aktuelle teorier af betydning for den pædagogiske tænkning vedrørende den mulige formelle skelnen mellem videnskab og ikke-videnskab, herunder forholdet mellem filosofi og videnskab. Forskellige konfliktuerende positioner belyses med henblik på deres aktuelle forskning, kvalitet og betydning - f. eks. positioner som fænomenologisk og hermeneutisk versus et strukturalistisk og diskursteoretisk perspektiv, kritisk rationalisme versus paradigmetænkning, den historiefilosofiske udviklingstanke versus den genealogiske herkomsttanke, kognitionspsykologiske versus psykoanalytiske, psykodynamiske perspektiver. Forskellige former for konstruktivisme versus essentialisme og realisme introduceres. Positionerne belyses gennem aktuel forskning, og der er fokus på, hvordan videnskabsteori informerer diskussionen af kvalitet i forskningen.
-
Modulansvarlige: Kirsten Hyldgaard ( kihy@dpu.dk ) og Morten Misfeldt ( mmi@dpu.dk )
Undervisningen vil veksle mellem forelæsninger og studieaktiviteter relateret til mindre opgaver.
Dansk
Annonceres senere.
Bedømmes ved undervisernes godkendelse af 2 skriftlige (max. 5 normalsider) opgaver, der løbende afleveres i undervisningsforløbet (bedømmes som bestået/ikke-bestået).