Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Matematikkens og datalogiens fagdidaktik (Q4) ( forår 2011 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidatkursus
  • Semester/kvarter: 4. kvarter
  • Timer per uge: 6
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Naturvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 27291

Formål

Formålet med kurset er at give en grundlæggende viden om centrale temaer inden for matematik- og datalogididaktik specielt for studerende, som påtænker at undervise i gymnasiet men også for andre med interesse for vidensformidling inden for området omkring matematik og datalogi.

.

 

Obligatorisk program

Aktiv deltagelse, herunder godkendt oplæg og godkendt referat.

Indhold

Kurset omhandler følgende emner:

  • formål med matematik- og datalogiundervisning (begrundelsesproblemet),
  • læringsteorier (primært kognitive som Piaget og Vygotsky),
  • vanskelige områder og kognitive forhindringer for læring,
  • undervisningsplanlægning (bl.a. teorien om didaktiske situationer og constructive alignment),
  • forskellige undervisnings- og arbejdsformer,
  • forskellige evalueringsmetoder (formative og summative),
  • lærings- og undervisningsudfordringer for elever med særlige behov (stærke som svage elever).

Læringsmål

Deltagerne skal ved afslutningen af kurset kunne:

- sammenligne, forklare og bedømme forskellige lærings- og undervisningssituationer i matematik og/eller datalogi med udgangspunkt i fagdidaktisk teori og litteratur,

- planlægge, begrunde, analysere og perspektivere undervisningssekvenser i matematik og/eller datalogi,

- diskutere fagdidaktisk litteratur,

- ajourføre og udbygge deres fagdidaktiske vidensbase.

 

 

Faglige forudsætninger

Underviser

Bettina Dahl Søndergaard

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger, selvstændigt arbejde samt øvelser med gruppearbejde og gruppefremlæggelse, op til 3+3 timer om ugen i 7 uger.

 

 

Dansk.

Litteratur

Winsløw, Carl (2006): Didaktiske elementer: En indføring i matematikkens og naturfagenes didaktik , Frederiksberg: Biofolia samt udleverede artikler.

Kursushjemmeside

AULA, link fra www.ivs.au.dk/uddannelse/undervisning

Eksamensterminer

Ordinær eksamen efter 4. kvarter. Reeksamination i august.

Udbyder

Institut for Videnskabsstudier.

Tilmelding til undervisning

Via selvbetjening

Bedømmelse

Mundtlig eksamen på basis af synopsis med ekstern censur bedømt efter 7-trinsskalaen.