[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Kurset vil præsentere den historiske baggrund for samspillet mellem matematikkens og statistikkens anvendelighed og fagenes rolle som metodologisk dannelse og sætte den studerende i stand til at erkende og reflektere over matematikkens nuværende situation, herunder dens internationalitet. I kurset vil det således blive diskuteret, hvorvidt og på hvilken måde matematikken besidder indre drivkræfter, hvad der karakteriserer matematiske fremskridt, og hvordan løsning af interne og eksterne problemer indvirker på matematikkens teoridannelse. Gennem historiske, sociologiske og videnskabsteoretiske vinkler vil matematikeres og statistikeres praksis og det videnskabelige samfunds funktion blive belyst og diskuteret.
Aktiv deltagelse, herunder godkendt mundtligt oplæg og godkendt skriftlig referat og/eller synopsis.
Kursets undervisningsplan kan sammenfattes i følgende styrende spørgsmål:
- Hvad er matematikkens og statistikkens rolle i uddannelse og samfund, og hvordan har denne rolle udviklet sig igennem historien?
- Hvordan etableres og kommunikeres matematisk og statistisk viden, og hvorfor tror vi på matematiske og statistiske resultater?
- Hvordan udvikles matematiske og statistiske teorier? Hvilket samspil er der mellem problemer og anvendelser? Og hvor og hvordan kommer beviser ind i billedet?
- Er matematisk og statistisk praksis abstrakt eller ligner de måske mere eksperimenter? Spiller computeren nogen rolle i den forbindelse?
- Hvor, hvorfor og hvordan anvendes matematik? Hvilken status har statistik i denne forbindelse? Og har forskningsetik noget med matematik at gøre?
Deltagerne skal ved afslutningen af kurset kunne
- redegøre for fagets særpræg og dets forhold til andre akademiske discipliner,
- redegøre for, hvad det vil sige at være matematiker og statistiker,
- diskutere hvad faget indebærer af videnskabsteoretiske og etiske problemstillinger og
- reflektere over fagets indhold og dets samfundsmæssige funktioner.
Henrik Kragh Sørensen
Forelæsninger og teoretiske øvelser med tekstgennemgang og deltageroplæg 3+3 timer om ugen i 7 uger.
Kompendium samt udleveret materiale.
AULA, link fra www.ivs.au.dk/uddannelse/undervisning
Eksamen: 3. kvarter
Placering: Uge 12
Reeksaminen: August
Institut for Videnskabsstudier.
Bacheloruddannelsen i Matematik
Via selvbetjening.
Bunden, skriftlig 2-dages hjemmeopgave; bedømt internt efter 7-trinsskalaen.