[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen lægges vægt på, i hvilket omfang den studerende:
• Demonstrerer kendskab til væsentlige teorier, problemstillinger og idéhistoriske udviklinger inden for feltet visuel kultur
• Selvstændigt er i stand til at formulere, afgrænse og udfolde en relevant faglig problemstilling
• Demonstrerer evne til at udvælge relevante teorier og metoder samt anvende dem analytisk produktivt i forhold til problemstillingen
• Demonstrerer beherskelse og forståelse af det relevante teoretiske begrebsapparat i forhold til problemstillingen samt evne til at anvende dette på en kritisk reflekterende måde
Dette er uddannelsens grundlæggende teoretiske og visualitetshistoriske fag, som introducerer de mest centrale teoridannelser inden for feltet visuel kultur, herunder synets idéhistorie og epokale synsparadigmer eller skopiske regimer fra oldtiden til i dag. Vigtige begreber og problemstillinger inden for visualitetsstudierne belyses med henblik på, at den studerende opøver et begrebsapparat og tilegner sig en forståelse af det visuelles betydning i forskellige kontekster. Disciplinen omfatter eksempelvis visuel perception og synets historicitet, teorier om forholdet mellem syn og rumdannelse, antikkens optik og synsteorier, kristendommens spiritualisering af synet, perspektivet som ideologisk konstruktion og system, nordlige versus sydlige synsparadigmer, Descartes og camera obscura i forhold til synets modernisering, kroppen og fænomenologisk syn, øjets begær og kønnet blik, visualitet som magt og kolonisering, panoptisme og overvågning, synoptisme og globalisering, synsproteser, det optisk ubevidste, blik og subjektivitetsdannelse mv.
Ingen
Hans Henrik Lohfert Jørgensen
Undervisningen veksler mellem forelæsning, tekstlæsning og -udlægning samt kritisk diskussion.
Fredag 11-14
Første undervisningsgang er den 4. februar 2011.
Dansk
Kompendium med tekster om skopiske regimer og visualitetsteoretiske problemstillinger fra middelalderen til i dag.
Lok. 120, bygn. 1584
Ifølge studieordning