Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Tværgående undersøgelsesprojekt BA, ÆK ( forår 2011 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: BA - 4. sem.
  • Semester/kvarter: Forår 2011
  • Timer per uge: 3
  • Deltagerbegrænsning: 35
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 25129

Formål

Ved bedømmelsen af disciplinens prøver vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende: 

  • kan formulere og gennemføre et undersøgelsesprojekt inden for en æstetisk, kulturel og tværmedial temaramme
  • demonstrerer viden om temarammens stofområder
  • kan indgå i en diskussion om undersøgelsesprojektets stofområder og problemstillinger
  • kan anvende fagets grundlæggende begreber og metoder
  • kan beskrive, analysere og vurdere de valgte undersøgelsesområder, genstande og relationer
  • kan formidle undersøgelsesprojektets indhold og resultater skriftligt, mundtligt og/eller i andre formidlingsformer

Indhold

Der introduceres til temarammen via en række forelæsninger, ligesom der (bl.a. gennem pilotprojekter m.m.) introduceres til projekt- og undersøgelsesarbejdet. På baggrund heraf arbejder de studerende selvstændigt og i mindre grupper med undersøgelsesprojekter og udvalgte problemstillinger inden for rammen. Undersøgelsesprojektet foregår under vejledning af lærerteamet, som sammen med den projektansvarlige også organiserer det opsamlende og evaluerende afslutningsseminar med gensidige fremlæggelser, kritik og diskussion.

Faglige forudsætninger

Den studerende kan først indstille sig til prøven i Tværgående undersøgelsesprojekt, når prøverne i Æstetik I og II, Kultur I og II samt Tværmedialt laboratorium er bestået.

Underviser

Anette Vandsø Aremark

Undervisnings- og arbejdsform

Der introduceres til temarammen via en række forelæsninger, ligesom der (bl.a. gennem pilotprojekter m.m.) introduceres til projekt- og undersøgelsesarbejdet. På baggrund heraf arbejder de studerende selvstændigt og i mindre grupper med undersøgelsesprojekter og udvalgte problemstillinger inden for rammen. Undersøgelsesprojektet foregår under vejledning af lærerteamet, som sammen med den projektansvarlige også organiserer det opsamlende og evaluerende afslutningsseminar med gensidige fremlæggelser, kritik og diskussion.

Tidspunkt

Mandag og onsdag 11-14

Første undervisningsgang er mandag den 7. februar 2011.

Dansk

Litteratur

"Tekstmaterialet vil bestå af artikler, der fra forskellige vinkler og med fokus på forskellige problematikker og temaer behandler emner inden for den fastlagte temaramme: "Inklusion/eksklusion", herunder tekster af bl.a. Giorgio Agamben og Simon Critchley."

Lokale

Man: Lok. 120, bygn. 1584

Ons: Lok. 226 (Aud. B), bygn. 1584

Studieordning og bedømmelse


Grundfaget i æstetik og kultur

  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur


Prøven kan aflægges på én af to måder:

a) Ved undervisningsdeltagelse, fri skriftlig opgave, maks. 15 sider pr. studerende, samt mundtlig prøve, 15 min. inklusive bedømmelse

b) Ved fri skriftlig opgave, maks. 20 sider pr. studerende, samt mundtlig prøve, 20 min. inklusive bedømmelse

Nærmere bestemmelser:
a) Deltagelse i a-prøven forudsætter aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen og undersøgelsesprojektet. Faglæreren fastsætter ved forløbets start den nærmere definition heraf. Den fri skriftlige opgave har form af en undersøgelsesrapport, som udarbejdes af en gruppe på maks. 5 deltagere, således at hele opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse.
Den skriftlige prøve efterfølges af en individuel mundtlig eksamination, hvori den skriftlige, indleverede rapport formidles og diskuteres.
Prøvens to dele bedømmes som en helhed.

b) Den studerende formulerer et undersøgelsesprojekt, som skal omfatte de tværmediale, æstetiske og kulturelle dimensioner i uddannelsens fagområde. Til undersøgelsesprojektet opgives et pensum på 500 sider og 10 værker. Undersøgelsesprojektet godkendes af faglæreren. Den studerende aflægger på baggrund af pensum en skriftlig prøve i form af en fri hjemmeopgave. Opgaven kan udarbejdes individuelt eller af en gruppe, således at hele opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse.
Den skriftlige prøve efterfølges af en individuel mundtlig eksamination, hvori den indleverede undersøgelsesopgave formidles og diskuteres under inddragelse af det opgivne pensum.
Prøvens to dele bedømmes som en helhed.