Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Formidling, udstillinger og publikum SUP, MUSEO ( forår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: SUP - 2. sem.
  • Semester/kvarter: Forår 2011
  • Timer per uge: Følger
  • Deltagerbegrænsning: 25
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 26766

Formål

Disciplinen Udstillinger, formidling og publikum skal give den studerende følgende viden, færdigheder og kompetencer:

Viden:
• Indblik i centrale kommunikationsteorier, PR (Public Relations) og formidlingsproblematikker
• Forståelse for forskellige museologiske kommunikationsformer som udstillingen, tekstplanchen, katalogteksten, pressemeddelelsen, folderen m.v. og deres betydningsdannelse
• Viden om kuratering af udstillinger og planlægning af tilsvarende relevante formidlingstiltag (fx i digitale medier)
• Indblik i publikumsundersøgelser og evalueringsmetodik

Færdigheder:
• Evnen til at foretage en vekselvirkning mellem analytiske indsigter, opnået i øvelses- og workshopforløb, og teoretiske refleksioner over de museologiske kommunikationsformer

Kompetencer:
• Demonstrere evnen til at afkode museale organisationers eksterne og
interne kommunikationsstrategier
• Demonstrere evnen til at analysere konkret mundtlig og skriftlig formidlingsmateriale med henblik på den bagvedliggende formidlingsopfattelse
• Demonstrere evnen til at samarbejde om løsning af kommunikationsmæssige problemstillinger
• Udføre konkret formidling, at evaluere og foretage udstillingsanalyser
• Udviser evnen for at tilrettelægge, strukturere en given museologisk formidlingsproblemstilling

 

Indhold

Undervisningen skal igennem praktiske værkstedsøvelser gøre den studerende fortrolig med centrale lærings- og kommunikationsteorier og -metoder. Disciplinen introducerer til intern og ekstern kommunikation, publikumskendskab, museumsstatistik, brugeranalyser, udstillingsplanlægning og kuratering, formidling gennem forskellige medier og til evalueringsmetoder.

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Ane Hejlskov Larsen

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisning veksler har form af en række praktiske værkstedsforløb, fx et skriveværksted, et kurateringsværksted, et evalueringsværksted og en dramatiseret formidlingsworkshop, der efterfølges af analytisk reflekterende forløb, hvor der samles op på praksiserfaringerne. Undervisningen tilrettelægges i en række kortere, intensive studieprocesser, typisk af nogle ugers varighed ad gangen.

Tidspunkt

Mandag og tirsdag: Heldagsundervisning.

Onsdag: Gruppearbejde og øvelser

Der undervises i perioden 17-01-2011 til 23-02-2011.

Dansk

Litteratur

Graham Black, The Engaging Museum - Developing Museums for Visitor Involvement, Routledge

+ kompendium

Lokale

Lok. 118, bygn. 1584

Studieordning og bedømmelse


Bachelortilvalget i museologiske studier

  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur


Ifølge studieordning