[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende er fortrolig med formbestanden i det studerede sprogs basale ordforråd og derved kan anbrige korrekte ordformer i korrekte syntaktiske sammenhænge.
Formålet med kurset er at oparbejde sikkerhed i bøjningen af det basale ordforråd i tjekkisk. Der skabes et overblik over de morfologiske paradigmer (deklination af substantiver, adjektiver, pronominer og talord, konjugation af verber) og vigtige orddannelsesmønstre (derivation, sammensætning). Desuden gennemgås basale syntaktiske strukturer med direkte relevans for morfologien. Undervisningen er tilrettelagt som kombination af forelæsninger og praktiske øvelser.
Der anvendes fortrinsvis engelsksproget faglitteratur, men det grammatiske apparat beskrives så vidt muligt kontrastivt med udgangspunkt i det danske sprogsystem og med særlig fokus på de strukturelle forskelle mellem tjekkisk og dansk.
Ved eksamen skal den studerende demonstrere, at han/hun er fortrolig med formbestanden i det basale tjekkiske ordforråd, og at han/hun kan bruge korrekte ordformer i den givne kontekst. Det forventes desuden, at den studerende behersker den traditionelle grammatiske terminologi (danske, latinske og de vigtigste tjekkiske betegnelser) og at han/hun er i stand til at forklare og kommentere på de gennemgåede sproglige problemer.
Der kræves et petitum på ca. 150 bogsiders morfologisk beskrivelse af det tjekkiske sprogs forminventar (specificeres nærmere af læreren).
Ingen
Katerina Hausildova
Undervisningen er en blanding af forelæsninger og øvelser.
Dansk/tjekkisk
James Naughton: Czech. An Essential Grammar. Routledge, 2005
Karen Gammelgaard: Tjekkiske morfologiske paradigmer. Universitet i Oslo, 1997
Laura A. Janda, Charles E. Townsend: Czech. Languages of the World/Materials 125, 2000