[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Mundtlig:
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende
har opnået færdighed i at føre en samtale på det studerede sprog under udnyttelse af hans/hendes kendskab til sprogets mest basale grammatik og ordforråd
evner at forstå simpelt talt tjekkisk.
Skriftlig:
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende
er i stand til at læse og forstå lette tekster på det studerede sprog samt til at oversætte simple danske tekster til dette.
har kendskab til det studerede sprogs mest basale grammatik og ordforråd
viser evne til at udnytte dette kendskab i skriftlig fremstilling på det studerede sprog på elementær niveau.
Formålet med det propædeutiske kursus som helhed er at give de studerende et så basalt kendskab til det tjekkiske sprog (svarende til højt niveau i gymnasiet), at hun/han kan påbegynde det egentlige studium. Kurset er delt op i to forløb: propædeutik 1 og propædeutik 2.
Propædeutik 2 er tilrettelagt som et sprogkursus på mellemniveau. I opfølgning på Propædeutik 1 arbejdes der videre med de fire grundlæggende færdigheder: læseforståelse, lytteforståelse, tale- og skrivefærdighed. Der lægges stor vægt på internalisering og sikker beherskelse af de allerede kendte grammatiske strukturer og orddannelsesprincipper samt på indlæring af nye, mere avancerede grammatiske konstruktioner. Gennem intensivt arbejde med tekster om diverse emner fra dagliglivet udbygges både det passive og det aktive ordforråd, der sammen men kendskab af det grammatiske system gør den studerende i stand til at føre en samtale eller skrive en sammenhængende tekst om et gængse emne. Undervisningsforløbet er bygget op om omkring et lærebogssystem og en række ikke-lærebogstekster, der vil blive suppleret med diverse grammatikoversigter og omfattende øvelsesmateriale til indlæring af grammatik, ordforråd, lytte- og læseforståelse.
Den studerende kan først indstille sig til prøverne i Propædeutik 2, når prøven i Propædeutik 1 er bestået. Den studerende skal indstille sig til begge prøver i propædeutik 2 samtidig.
Katerina Hausildova
Undervisningen foregår som samtaleøvelser på basis af gennemgåede tekster.
Dansk/tjekkisk
Lída Holá: New Czech Step by Step. Akropolis, 2006 (lærebog + øvebog)